Bolla del 1175 - chiesa di S. Filippo e Giacomo

Contenuto

[La chiesa di S. Filippo e Giacomo presso Andria
appartenente nel 1175 al Monastero benedettino di S. Maria di Colonna presso Trani]

L'autore, Giovanni Battista Beltrani (1848-1932), dopo aver citato i vari documenti del periodo longobardo che, a partire dal 753, testimoniano i possedimenti del Monastero di Montecassino nel territorio di Trani, ricorda i tre diplomi bizantini redatti nell'anno 1000, nel 1011 e nel 1032, evidenzia poi il documento del 1104 come il più antico che nomina il monastero ecclesie sancte et gloriose dei genitricis semperque virginis marie de colonne insula, indi cita questa bolla, nella quale “Alessandro III nel 1175 concedeva alla Grancìa privilegi, e confermava la sua ampia giurisdizione che si svolgeva su parecchie chiese di Trani, di Andria, di Bisceglie, di Barletta, e di un'altra posta sui confini dell'Aufido (Ofanto)”.


(documento)

[ALESSANDRO III]

13 novembre 1175, indizione IX.

Alexander episcopus servus servorum dei
dilectis filiis iacobo abbati monasteri sancte marie de columna secus mare

eiusque fratribus tam presentibus quam futuris regularem vitam professis in perpetuum.

Pie postulatio voluntatis effectu debet prosequente compleri quatinus et devotionis sinceritas laudabiliter enitescat et utilitas postulata vires indubitanter assumat. Eapropter dilecti in domino filii vestris iustis postulationibus benignius annuentes. Monasterium vestrum in quo divino mancipati estis obsequio sub beati petri et nostra protectione suscipimus et presentis seripti privilegio communimus.

Imprimis, siquidem statuentes ut ordo monasticus, qui secundum deum et beati Benedicti regulam in eodem loco institutus (sic) esse dinoscitur perpetuis ibidem temporibus inviolabiliter observetur.

Preterea quascumque possessiones quecumque bona idem Monasterium in presentiarum iuste et canonice possidet aut in futurum concessione pontificum largitione regum vel principum oblatione fidelium seu aliis iustis modis prestante domino poterit adipisci firma vobis vestrisque successoribus et illibata permaneant.

In quibus hec propriis duximus exprimenda vocabulis.

Locum in quo monasterium ipsum situm est cum omnibus pertinentiis suis. Ecclesiam sanctorum Phylippi et Jacobi secus civitatem Andri sitam [1] et ecclesiam sancti Andree Apostoli ultra fluvium Aufidum constructam et ecclesiam sancte dei genitricis, marie sitam intra civitatem vigilie cum omnibus pertinenciis earum. Ecclesiam sancti michaelis archangeli de loco zio. Ecclesiam sancti Helie in campo cantile. Ecclesiam sancti Laurentii in loco Auto. Ecclesiam sancti Pauli secus muros tranensis civitatis.

Ad hec sicut a bone memorie predecessore nostro Pascali pape statutum est ita quoque presenti privilegio statuimus ut Tranensis archiepiscopus qui pro tempore fuerit de rebus Monasterii mobilibus vel immobilibus nihil temere distrahis aut distrahi ab aliis permittat.

Ad onorem vero tranensis ecclesie annis singulis dimidiam auri unciam de vestro monasterio persolvetis. Et preter hec nulla Tranensi archiepiscopo facultas sit gravaminis vel exactionis in rebus suis prescripto monasterio irrogare neque ipsum a maiori ecclesia neque ab ipso res sive per Goffridum bone memorie funtatorem monasterii traditas sive alio modo acquisitas aut utensilia ecclesiastica alienare.

Alioquin licentiam vobis fit quam predictus … … suis reservavit. res ipsas ad monasterii usum, et monasterium in unitate maioris ecclesie revocare.

Decernimus ergo ut nulli omnino hominum liceat prefatum monasterium temere perturbare. aut eius possessiones auferre. vel ablatas retinere minuere aut quibuslibet vexactionibus fatigare. set illibata omnia et integra conserventur eorum pro quorum gubernatione et sustentatione concessa sunt. usibus omnimodis profutura.

Salva sedis apostolice autoritate et Tranensis archiepiscopati canonica iustitia.

Si qua igitur in futurum ecclesiastica secularisve persona hanc nostre constitutionis paginam sciens contra eam temere venire temptaverit secundo tertiove commonita, si non satisfactione congrua emendaverit potestatis honorisque sui dignitate careat. reamque se divino iudicio existere de perpetrata iniquitate cognoscat, et a sacratissimo corpore ac sanguine dei ac domni redemptoris nostri ihesu xristi aliena fiat atque in extremo examine districte ultioni subiaceat.

Cunctis autem eidem loco sua iura servantibus sit pax domini nostri ihesu xristi quatinus et hic fructus bone actionis percipiat apud districtum iudicem premia eterna pacis inveniant. Amen. Amen.

Ego Alexander catholicę ecclesię episcopus S[ub]S[cripsi]. [2]

Bolla, firma e monogramma del papa

† Ego bernardus Portuensis sancte Rufine Episcopus subscripsi.
† Ego Gualterius Albanensis episcopus subscripsi.
† Ego Ardicio diaconus Card. sancti theodori subscripsi.
† Ego Cinthyus diaconus Card. sancti adriani subscripsi.
† Ego hugo subdiac. Card. sancti Eustachij iuxta templum Agryppe subscripsi.
† Ego Johannes presb. Card. sanctorum Johannis et Pauli tituli Lamachii subscripsi.
† Ego Johannes presb. Card. tituli sancte Anastasie subscripsi.
† Ego Albertus presb. Card. tituli Sancti Laurentii in Lucina subscripsi.
† Ego Boso presb. Card sancte Prudentiane tituli Pastorie subscripsi.
† Ego Johannes presb. Card. tituli sancti Marci subscripsi.
† Ego Manfredus presb. Card. tituli sancte cecilie subscripsi.

Datum Anagnie per manus Gratiani sancte Romane ecclesie subdiaconus et notarius Idibus Novemb. Indictione VIIIJ Incarnationis dominice Anno MºCLXXV Pontificatus vero domini Alexandri pp. III Anno septimo decimo.

[tratto da “Memorie edite ed inedite sulla penisola di Colonna in Puglia” di G. B. Beltrani, in “Archivio storico artistico archeologico e letterario della città di Roma fondato e diretto dal Prof. Fabio Gori”, vol. II, Roma, tipi Salvucci, 1877, pp. 15-17]


NOTE

[1] Cristoforo Poggiali (1721-1811) nel Settecento spiega come interpretare nei Diplomi i luoghi indicati con “secus - extra - foris - infra … Civitatem”; a pag. 359 delle “Memorie storiche di Piacenza”, tomo II del 1757, scrive:
“… le Carte … per dire fuori di Città, adoperano le frasi secus Civitatem; non longè extra Urbem; extra Civitatem; foris ipsam Civitatem; ed usano all’incontro l’infra Civitatem per dinotare, che il luogo nominato, posto era dentro di essa, o sia nel recinto delle mura.”

[2] Prima della dichiarazione “Ego Alexander ...” c'è il bollo tondo (o rota); nei due cerchi concentrici che formano il bollo, c’è il motto (in caratteri gotici minuscoli), che riporta perte del vv. 4 del salmo 24; “+ vias tuas domine demonstra mihi”, che per esteso si scrive “vias tuas domine demonstrra mihi”; tra l'inizio e la fine del motto è segnata una croce greca patente;
al centro del bollo una croce lo divide in 4 parti: nel quarto in alto a sinistra è scritto SČS su PETRUS, in quello a fianco SČS su PAULUS; nei quarti in basso è scritto il nome del papa: ALEXA con a fianco NDER, soprastanti rispettivamente ·(PP)· e ·III·).
Dopo la dichiarazione “Ego Alexander ...” c'è il monogramma del "BENE VALETE"